Mentalno zdravlje predstavlja osobne resurse za svakodnevni život, utječe na to kako se
osjećamo, razmišljamo, razumijemo svijet oko sebe te kakve odnose gradimo s drugima.
Dobro mentalno zdravlje pomaže nam da (p)ostanemo zadovoljni dobom, stvorimo pozitivnu
sliku o sebi i drugima, postanemo snažniji, uspješno se nosimo sa svakodnevnim stresovima,
probleme naučimo prihvaćati kao izazov, uspijevamo upravljati svojim životom i uživamo u životu.
Ulagati u održavanje i poboljšanje mentalnog zdravlja znači da uspijevamo upravljati
svojim životom na način da se brže i uspješnije oporavljamo od emocionalnih teškoća i kriza.
Šira društvena zajednica sve intenzivnije iskazuje veću odlučnost i spremnost u prevenciji
mentalnih poremećaja te borbi protiv zanemarivanja i zlostavljanja djece, iskorjenjivanja
nepravde, siromaštva, ratova, ljudske okrutnosti, kulturnih nasljeđa, ne samo onih koji rade u
zdravstvu i odgoju i obrazovanju već do udruženih sektora povezanih sa socijalnom skrbi,
pravosuđem i ekonomijom.
Djeca/mladi, smješteni u učenički dom – ne žive sa svojim obiteljima. Najčešće je nepoznato s
kakvim iskustvom obiteljskog odgoja dolaze. Obitelji, kao primarne odgojne jedinice ove
djece, smještaju ih u učenički dom kako bi u drugom, za njih najčešće stranom gradu nastavili
srednjoškolsko obrazovanje. Sa sobom „donose“ i iskustva egzistencijalnog samoodržanja,
bez mogućnosti za obiteljsko druženje i obiteljske rituale sada, kada su u učeničkom domu.
Što je s odraslima?
Zbog navedenih okolnosti često i sami pod pojačanim stresom, na rubu
sagorijevanja („burn outa“) bez odgovarajuće supervizije, dio su realiteta tranzicijskog,
poslijeratnog, globalizacijskog i postmodenog konteksta svijeta u koji smo svi uronjeni, sa
svim njegovim raznolikim aspektima i konzenkvencijama, među kojima poremećaj mentalnog
zdravlja traži posebnu pozornost.
Kratkoročni cilj je porast broja djece i mladih koji će očuvati dobro mentalno zdravlje te porast broja odgojno-obrazovnih radnika koji će razlikovati normalne probleme odrastanja i mentalnih poremećaja, razumjeti holističku narav ljudi i posljedice do kojih dovodi nepravovremeno pružanje pomoći djeci/učenicima koji imaju više od jedne identificirane potrebe u području mentalnog zdravlja.
Dugoročni cilj programa/projekta je očuvanje dobrog mentalnog zdravlja obitelji kao temelja duševnog zdravlja zajednice, u školi i učeničkom domu ranije prepoznavanje znakova i simptoma koji upućuju na poremećaje mentalnog zdravlja te bolju povezanost i uspostavu sinergije učeničkih domova sa liječnikom školske medicine i drugim stručnjacima u sustavu.
Projekt Rubikova kocka provodi se za novopridošle učenike u četiri učenička doma:
Očekivani ishodi za učenike odgojnih skupina su:
– interpretirati višedimenzionalno model zdravlja
– razviti pozitivnu sliku o sebi
– integrirati zdrave životne navike u svakodnevni život
– unaprijediti vještine uspješnog suočavanja sa stresnim situacijama
Očekivani rezultati za odgajatelje, stručne suradnike i zdravstvene voditelje u učeničkom domu su:
– definirati kvalitetu života djece i mladih
– pružati podršku djeci i mladima u razvoju identiteta
– razlikovati normalne poteškoće u ponašanju u (pred)adolescenciji
– smanjivati rizične faktore i izgrađivati otpornost
– prepoznati razloge za traženje stručne pomoći
– promovirati zaštitu zdravlja
Tijekom provedbe projekta osim pedagoških radionica za učenike organiziraju se i predavanja s radionicom te klinička i integrativna supervizija za odgajatelje, stručne suradnike i zdravstvene voditelje u učeničkim domovima.
1. Tema predavanja/radionice je: Zaštita mentalnog zdravlja u zajednici. Predavač i voditeljica je mr. sc. Majda Fajdetić
2. Tema predavanja/radionice: Mentalno zdravlje mladih – Što je dobi primjereno ponašanje? Predavač i voditeljica je dr. sc. Elizabeta Radonić, spec. psih.
Zaštita mentalnog zdravlja obitelji
O zdravlju na drugačiji način
Rubikova kocka
Kamp krenimo zajedno
Mali mirotvorci
Pr(a)vo lice množine
Projekt sufinancira Europska unija iz Europskog socijalnog fonda.
Sadržaj obavijesti isključiva je odgovornost KUMULUS-a.
Udruga Kumulus © 2022.